2018-07-12

Ketvirtas Žingsnis

“Aš” yra mintis. Mintis pati negalvoja

Priešingai tam, ko mus mokė vaikystėje, “ aš” nėra siela ar būtybė. “Aš” yra mintis. Tai nėra būtybė. Tai tik etikėtė. Buvimas yra veiksmažodis, bet ne dalykas.

“Aš mąstau, vadinasi aš esu” - žinomas Rene Dekarto posakis. Paprasta frazės reikšmė yra tame, jog kažkas, kas nori žinoti, ar jis egzistuoja, - remiasi egzistavimo įrodymu, kurį nulemia “aš”, kuris mąsto.

Bet liaukimės tuo tikėti ir patikrinkime tai.

Perskaičius šią pastraipą, užmerk akis ir sutelk dėmesį į tai, kas yra dabar. Gyvumo pojūtį , būties suvokimą. “Aš esu” pojūtį. Ar jis asmeniškas? Ar jis jaučiasi individualus? Visus tuos metus tu galvojai, kad esi atskira individė? Yra būties pojūtis, kuriam protas klijuoja etiketę “aš”

Pažvelk į mintis :

Iš kur jos ateina?
Ar gali kontroliuoti mintis?
Kas įtakoja mintis?
Ar tu žinai, kokia bus sekantis mintis?
Ar gali sustabdyti mintį viduryje?
Ar mintys ateina viena po kitos, po vieną, ar gali galvoti kelias mintis tuo pačiu metu?
Ar mintis žino?
Ar mintis gali ką nors daryti? Jei taip, tai ką mintis daro?

Atsakyk į šiuos klausimus raštu, pastebėk mąstymo procesą. Kaip mintys ateina - paketais, ar viena paskui kitą, po vieną?

Pastebėk, kad mintys ateina ir išeina pačios. Tai yra tik mintys, tarsi debesys danguje. Ir niekas jų nekontroliuoja, jos sukasi viena paskui kitą ir nėra jokio būdo sustabdyti ar atsikratyti jų. Jos plaukia kaip laisvai tekanti upė.

Pažvelk į protą kaip į etiketes klijuojančią mašiną. Patyrimas vyksta, o etiketės seka paskui. Stebint, apžvelgiant, liudijant, - etiketės pasirodo tuoj pat kai tai įvyksta.

Pastebėk kūno kvėpavimą, - ar kvėpavimas vyksta savaime, ar yra “kvėpuotojas”? Etiketė sakys “aš kvėpuoju”, bet ar yra kokia nors “aš”, daranti kvėpavimą? Kas tuomet vyktų užmigus? Ar kvėpavimui reikalingas “kvėpuotoja”?

Tas pats yra su ėjimu, valgymu, muzikos klausymu, šokiais. Kiekvienas šis patyrimas lydimas komentaru “ aš tai dariau”. Bet pažvelk iš arčiau; ar yra einančioji, valgytoja, šokėja? Kalba nurodo į subjektą, atliekantį veiksmą, bet ar yra subjektas, ar tiesiog vyksmo patyrimas?

Patyrinėk šį etikečių žaidimą, pastebėk, kad etiketė yra tik etiketė, pridedamasis žodis kitiems žodžiams. Dabar skaitymas vyksta be pastangų ir jei sustotum bent sekundei, pasirodytų mintys ir pradėtų įvardijimą etiketėmis … “Aš” - viena tokių minčių. “Aš” - ne mąstytojas, tai mintis, kylanti sąmonėje.

Ar gali mintis mąstyti? Ar mintis gali išvis kažką daryti?
Taigi, jeigu “aš” yra mintis, o mintis pati nemąsto, kurgi yra mąstytoja? Ar ji iš vis yra?

“Aš mąstau, vadinasi aš esu “ išsisklaido į štai ką :

“Aš “ - tai mintis
“Aš “ - nemąsto (nes yra pati mintis)
Nėra jokio “aš”.
Bet mąstymas vyksta.
Savaime.


-1-  -2-  -3-  -4-  -5-  -6-

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą